25.10.2014

Kevyempi kantaa.

Teen suunnitelmia. Tiedän, mitä tekisin yksinäisenä iltana.


Kantaisin kaljat, viinit ja viinat pöydälle. Lajittelisin lääkkeitä riviin; purkkeja ja listoja niin paljon, ettei pysy laskuissa enää. En kirjoittaisi kirjettä, vain sanat liitutaulullemme: anna anteeksi, rakastan sinua. Sille liitutaululle, jota et koskaan lue, vaikka se on eteisessämme suurin katseenvangitsija. Ehkä huomaisit sen nyt, en tiedä. En minä jaksaisi selitellä, kyllä sinä tiedät, miten paha minun on olla. Rikkoisin terän saksilla ja viiltäisin niin syvälle kuin uskaltaisin, humalapäissään ei tunne kipua - olen kokeillut sitäkin jo. Ehkä jättäisin ulko-oven raolleen kuin varmuuden vuoksi, jos joku huomaisi minut, ettei sinun tarvitsisi olla täällä ensimmäisenä. Mutta haluaisitko myöskään puhelinsoittoa: rakkaasi on päässyt täältä pois.

Kuitenkin - jostain kumman syystä - kävelen kauppaan, ostan pussin kiellettyä hyvää ja istun sohvallemme. Katson ohjelmia ja kuuntelen musiikkia, kunnes nukahdan kevyeen uneen. En juo viiniä, viinaa, olutta. En riko terää. En edes vilkaise lääkevarastoihini. Minä istun ja kuuntelen, kun Haloo Helsinki laulaa:

Oot hyvin pieni, oot hyvin hauras 
On ekat sanat joita kuulet päivittäin, 
muttet kuuntele muita, 
kuin sitä yhtä, 
joka käskee painu alemmas ystäväin, 
ja se kaiken sulta syö 
ja heti perään vielä lyö 
ja sanoo sä pystyt parempaan 
Ja kun putoaa hyöhenvyö, 
alkaa ikuinen yö 
Sä pääset aikaan suurempaan 

Sä haluat pois, 
sä haluat pakoon 
Mä tajuun mutten tahdo ymmärtää 
Sä haluat pois, 
kun et pystykään, 
kaikkeen mitä pitää yrittää 
Te tartutte toisiin nyt niin kuin kieli kylmään rautaan 
Nyt mä ajattelen mut ääneen sano en, 
että sut on kevyempi kantaa hautaan 

Tää turruttaa tunteen, 
ja tää vie tehon 
Ne samat sanat kuulit aina päivittäin 
Koin hennon otteen, 
näin väsyneen kehon 
Pelkäsit liian liian paljon ystäväin 
Olit kaunis kuin tiikeri, 
jonka raajoja koristi, 
viivat viivojen perään 
Ja mä tahdon uskoa, 
että ois vielä toivoa, 
joka aamu kun herään 

Sä halusit pois, 
sä halusit pakoon 
Mä tajuun mutten tahdo ymmärtää 
Sä halusit pois, 
kun et pystynytkään kaikkeen mitä piti yrittää 
Te tartuitte toisiin nyt niin kuin kieli kylmään rautaan 
Nyt mä ajattelen mut ääneen sano en 
että sut on kevyempi kantaa hautaan 

Ja mä muistan, kuinka tahdoit lähtee tähteä afrikasta 
etsimään 
Ja mä muistan kuinka paljon, 
kuinka paljon jaksoit joskus niin yrittää 
Ja yöllä kun mä katsoin taivasta niin säihkyvää 
Niin tiedän pääsit perille elämään 

Sä halusit pois, 
sä halusit pakoon 
Mä tajuun ja mä koitan ymmärtää 
Sä halusit pois, 
kun et pystynytkään kaikkeen mitä piti yrittää 
Te tartuitte toisiin nyt niin kuin kieli kylmään rautaan 
Nyt mä ajattelen ja ääneen sanon sen, 
että sut on kevyempi kantaa hautaan 
Sut on kevyempi kantaa hautaan

(Haloo Helsinki: Kevyempi kantaa)

Ja yhtäkkiä ymmärrän, miten suuren kivun aiheuttaisin itseni tappamalla. Enhän minä sitä halua, että toiset menevät rikki minun vuokseni; olen hajoittanut jo ihan tarpeeksi rakkaitani. Ainoa asia, mitä voin tehdä, on näyttää: minä selviydyn.

12 kommenttia:

  1. Ihmisen elämä on turhuutta. Mitä paremmin tämän unohtaa, sitä terveemmäksi sanotaan.

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Sinä selviydyt ja jonakin päivänä haluat elää ihan oman itsesi vuoksi. Voimia rakas ja iso halisilitys täältä sinne. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas pieni! Minä taistelen kaikkien voimiani edestä, ihan varmasti. Halitakas <3

      Poista
  4. Viisaita sanoja. Myös kuva kosketti - sen teksti on niin totta.

    Minäkin uskon, että löydät vielä syyn taistella ihan oman itsesi vuoksi. Kaikki voi muuttua niin äkkiä, miksei myös hyvään suuntaan?

    Voimia tiellesi <3 älä luovuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sanoistasi! Kysymyksesi on niin totta: miksei myös hyvään suuntaan? Siihen kun oppisi nojautumaan.

      Poista
  5. sinä selviydyt, rakas, olen siitä varma! vielä tulee hetkiä, jolloin kaikki on hyvin ja ahdistus on poissa. siihen menee aikaa, mutta luota muhun. joskus vielä kiität itseäsi siitä, että olet elossa.

    oli ihana jutella tänään <3 kunpa voisin auttaa sua näkemään kuinka upea olet! auttaa löytämään arvostus sitä kaunista ja viisasta naista kohtaan, joka sussa asuu. se tarvitsee myös lempeyttä ja hyväksyntää, ei pelkästään silmitöntä vihaa ja kuria.

    haleja, olet tärkeä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi hetkestämme, sinä kaunis ja ihana taistelija! Ja kiitos näistä sanoistasi, ne ovat varmasti enemmän kuin totta - ja vielä joskus minäkin pystyn uskomaan siihen.

      Oon niin kiitollinen susta, murunen! <3 halauksin.

      Poista
  6. Voimia selviytymiseen myös täältä. Been there, done that...t: ex-syömishäiriöinen

    VastaaPoista